
 1

 

 

FREEDOM OF THE PRESS 

Vietnam (2006) 

 

 

 

Although the 1992 constitution recognizes the rights to freedom of opinion, 
expression, and association for all citizens, the propaganda and training 
departments of the ruling Communist Party of Vietnam (CPV) control all 
media and set press guidelines. In addition, a 1999 law requires journalists 
to pay damages to individuals or groups found to have been harmed by 
press articles, even if they are true. Reporting considered to be against the 
national interest can be charged under the criminal code and antidefamation 
provisions. In January, Nguyen Thi Lan Anh, a staff reporter of Tuoi Tre, was 
indicted on the charge of "appropriating state secrets" after her 
investigations into leaked allegations of manipulations of the drug market by 
the multinational pharmaceutical company Zuellig Pharma, which had a 
contract with the Ministry of Health. However, after Lan Anh received 
unprecedented support from major media outlets, the charges against her 
were dropped in April. 

The party's general secretary, Nong Duc Manh, called on the media to help 
fight corruption and facilitate economic reforms during the party's Ninth 
Congress in January. However, on January 10 the government closed down 
Tintucvietnam.com, a website dealing primarily with economic and cultural 
issues, for publishing readers' letters that alleged corruption among high 
officials. Instances of harassment or assaults against reporters attempting to 
cover the news by police or other assailants have increased in recent years. 
Trang Dung, a reporter for An Ninh The Gioi, was beaten by security guards 
and had his camera destroyed even after he displayed his press credentials. 
The story of the incident along with a photograph of his wounds was later 
published in the paper to call attention to the brutality and systematic nature 
of violence toward the media. Although journalists cannot cover sensitive 
political or economic matters or openly question the CPV's single-party rule 
without fear of such violent reprisals, they are allowed to report on crime 
and official corruption, and such reports have become increasingly common. 
Foreign journalists based in Vietnam are monitored closely, and their 



 2

movements within the country are restricted. Internet dissidents such as 
Pham Hong Son and Nguyen Vu Binh continue to remain in jail on charges of 
espionage. Although authorities did release prominent writer Nguyen Dan 
Que in February, he remained under strict surveillance and was subject to 
some harassment. 

All print and broadcast media outlets are owned by or are under the effective 
control of the CPV, government organs, or the army. As in other Communist 
systems, the party and the government fund most of the publications in 
Vietnam, although several newspapers, including Thanh Nien, Nguoi Lao 
Dong, and Tuoi Tre (owned by the Youth Union under the CPV), have 
attempted to become financially sustainable and to stop relying on state 
subsidies. Local journalists are generally optimistic that private ownership of 
the media will improve sooner rather than later, particularly with regard to 
the internet, though competition for advertising among the more than 500 
newspapers and 200 digital news sites remains stiff. Foreign periodicals, 
although widely available, are sometimes censored, and the broadcasts of 
stations such as Radio Free Asia are periodically jammed. However, access 
to satellite television broadcasts and the internet is growing. The first online 
news site, vietnamnet.vn, publishes in Vietnamese and English, while 
vietnamjournalism.com, a blog run by a local journalist, discusses 
professional and ethical issues. Use of the internet has grown sharply, with 
more than 5 million new users in the last five years. Website operators 
continue to go through internet service providers that are either public or 
part public owned, like Vietnam Data Communications, which is controlled by 
the Ministry of Post and Telecommunications and caters to nearly a third of 
all internet users. It is required by law that service providers block access to 
designated websites that the government considers politically unacceptable. 
Radio Free Asia reported in December that Tieng Noi Dan Chu, a website 
founded by dissident writer Tran Khue to lobby for democratic reform in 
Vietnam, was hacked into 19 days after it launched.  

 


