)

il

FREDOM HOUSE

Freedom Of The Press - Vietnam (2008)

Status: Not
Free

Legal
Environment
27

Political
Environment
: o0

Economic
Environment

Following a relative easing of restrictions on the press in
2006 as Vietnam prepared for accession to the World Trade
Organization, Human Rights Watch in 2007 reported “one
of the worst crackdowns on peaceful dissent in 20 years.”
Over a dozen journalists and activists who had pushed for
more open media or had posted online essays calling for
democratic reform were sentenced to long prison terms or
house arrest. Nevertheless, several media outlets
continued to press the limits of permissible coverage, and

122 internet access increased.

Total Score:
82 Although the 1992 constitution recognizes the rights to
freedom of opinion, of expression, and of association for all
citizens, the propaganda and training departments of the ruling Communist
Party of Vietnam (CPV) control all media and set press guidelines. In
addition, a 1999 law requires journalists to pay damages to individuals or
groups found to have been harmed by press articles, even if they are true.
Reporting considered to be against the national interest can bring charges
under the criminal code and antidefamation provisions. During 2007, several
writers imprisoned for online postings were sentenced under the penal
code’s Article 88, which covers antigovernment propaganda. In July 2006, in
response to increasingly vibrant reporting by both the traditional and
internet-based news media, the government had issued a decree that
defined over 2,000 additional violations of the law in the areas of culture and
information and imposed hefty fines for offenders, with a particular focus on
protecting “national security.”

The CPV generally views the media as a tool for the dissemination of party
and state policy. Although journalists cannot cover sensitive political or
economic matters or openly question the CPV’s single-party rule without fear
of reprisal, they are more often allowed to report on crime and official
corruption, and such reports have become increasingly common.
Nevertheless, several media outlets suffered retribution for testing the limits
of permissible coverage in 2007. According to the U.S. State Department,
two deputy chief editors of the Tuoi Tre daily were removed from their posts



over a series of 2006 articles on corruption. In addition, the popular online
news outlet ViethamNet was fined US$2,000 after publishing an editorial
about disputed islands in the South China Sea despite a government order to
remain silent on the issue. As part of a broad crackdown on those calling for
democratic reforms, staff members of several underground publications were
imprisoned during the year. Father Nguyen Van Ly, a Catholic priest and
editor of Tu Do Ngon Luan, which launched in April 2006, was sentenced in
March to eight years in prison. Six other individuals involved in the
publication were also sentenced to prison or placed under house arrest
during the year. In April, police detained journalist and writer Tran Khai
Thanh Thuy, who serves on the editorial board of the dissident newsletter To
Quoc; she remained in custody at year’s end. In 2007, the government also
cracked down on Vietnam’s fledgling community of online prodemocracy
writers, sentencing six cyberdissidents to prison terms within one week in
May; one of them was Nguyen Van Dai, a prominent human rights lawyer,
who was sentenced to five years in prison as a result of essays published on
the internet, including on the British Broadcasting Corporation (BBC)’s
Viethamese-language website. In a more positive development,
cyberdissident Nguyen Vu Binh was granted an early release by the
president in June, apparently because of bad health. Nguyen had served
nearly five years of a seven-year sentence for posting articles about
democracy on the internet and maintaining e-mail contact with
prodemocracy groups abroad. Though restrictions on the hiring of local
journalists by foreign media outlets have reportedly eased somewhat,
foreign reporters continue to be monitored closely, and their movements
within the country are restricted. In March, the authorities refused to renew
the visa of BBC correspondent Bill Hayton, forcing him to leave the country.

There is only one national television station in the country, state-owned
Vietnam Television, although cable does carry some foreign channels. Radio
is controlled by the government-run Voice of Vietnam or other state entities.
While all print media outlets are owned by or under the effective control of
the CPV, government organs, or the army, several newspapers—including
Thanh Nien, Nguoi Lao Dong, and Tuoi Tre (owned by the Youth Union under
the CPV)—have attempted to become financially sustainable and to stop
relying on state subsidies. Several underground publications have been
launched in recent years, including Tu Do Ngon Luan, To Quoc, and Tu Do
Dan Chu; they reportedly continue to circulate despite recent arrests of staff
members. Foreign periodicals, although widely available, are sometimes
censored, and the broadcasts of stations such as Radio Free Asia are
periodically jammed.

Access to satellite television broadcasts and the internet is growing,
especially in urban areas. More than 21 percent of Viethamese reportedly



have internet access. The online news site VietnamNet publishes in
Vietnamese and English, while vietnamjournalism.com, a blog run by a local
journalist, discusses professional and ethical issues. Website operators
continue to use internet service providers (ISPs) that are either publicly or
semipublicly owned, like Vietnam Data Communications, which is controlled
by the Ministry of Post and Telecommunications and caters to nearly a third
of all internet users. ISPs are required by law to block access to websites
that the government considers politically unacceptable, though many foreign
news sites remain accessible. Cybercafés are required by law to register the
personal information of and record the sites visited by users. In September,
the government shut down Intellasia, an online news and investment site,
blocking access from inside the country and causing the server to crash.
Following a raid on the offices and repeated threats from the authorities,
Intellasia’s Australian owner and publisher, Peter Leech, fled the country.
The site was operating from Australia at year’s end.



