
Print

Freedom Of The Press - Vietnam (2009)

Status: Not Free
Legal Environment: 28
Political Environment: 33
Economic Environment: 22
Total Score: 83

The  Vietnamese  authorities  in  2008  continued  the  previous  year’s
crackdown  on  journalists  and other  dissidents,  which  had followed a
relative  easing  of  restrictions  in  2006  as  the  country  prepared  for
accession to the World Trade Organization. At least 10 journalists were
detained  during  2008,  including  two  who  had  exposed  a  high-level
corruption  scandal  in  2006.  Their  imprisonment  in  October  caused a
public outcry and increased pressure on investigative journalism, despite
the government’s rhetorical commitment to fight corruption.

Although  the  1992  constitution  recognizes  the  rights  to  freedom of
opinion, of expression, and of association for all citizens, the propaganda
and training departments  of  the  ruling Communist  Party  of  Vietnam
(CPV) control all media and set press guidelines. In addition, a 1999 law
requires journalists to pay damages to individuals or  groups found to
have been harmed by press articles, even if they are accurate. Reporting
that is considered threatening to the CPV’s legitimacy can bring charges
under  antidefamation  provisions and the  criminal  code,  including the
commonly  used  Article  88,  which  punishes  the  dissemination  of
“antigovernment  propaganda.”  The  judiciary  is  not  independent,  and
many trials related to free expression  last  only  a few hours. In  July
2006,  in  response  to  increasingly  vibrant  reporting  by  both  the
traditional  and internet-based news media,  the  government  issued a
decree that defined over  2,000 additional  violations of the law in the
areas of culture and information and imposed hefty fines for offenders,
with  a  particular  focus  on  protecting  “national  security.”  Among the
topics most often targeted for censorship or repression are criticism of
government leaders, advocacy of political  reforms or the creation of a
multiparty  democracy,  discussion  of  national  security  issues,  and the
questioning of  government  policy  on  sensitive  issues such  as human
rights, religious freedom, and border disputes with neighboring China.

The CPV generally views the media as a tool  for  the dissemination of
party  and  state  policy.  Although  journalists  cannot  cover  sensitive
political and economic matters or openly question the CPV’s single-party
rule without fear of reprisal, they are sometimes allowed to report on
crime and official corruption at the local level; such reports have become
increasingly  common  in  recent  years.  Nevertheless,  several  media
outlets suffered retribution in 2008 for testing the limits of permissible
coverage, particularly  by  reporting on  corruption  among high-ranking
officials. In  the year’s most  high-profile  case, journalists Nguyen Viet
Chien  of  the  newspaper  Thanh  Nien  and  Nguyen  Van  Hai  of  the
newspaper Tuoi Tre were sentenced in October to two years in prison
and  reeducation  without  detention,  respectively,  for  exposing  a
corruption scandal  in 2006 in which senior  officials used development

..

1 of 3



funds to gamble on European soccer matches. Two police officers were
charged for  leaking information  to  the  journalists;  one  was given  a
one-year jail  sentence and the other received an official warning. In a
rare instance of direct defiance among the state-controlled media, the
arrested  reporters’  newspapers  published  editorials  denouncing  the
government’s actions in the case and describing the outraged reaction of
the public. Subsequently, the editors of both newspapers were removed
from their  positions. Their  press credentials,  along with  those of  five
other  journalists  from four  newspapers,  were  confiscated  in  August,
essentially barring them from the profession.

In another case of retaliation for investigative reporting on corruption,
Truong Minh Duc, a veteran freelance journalist known for his reporting
about unauthorized property seizures and other abuses of power by local
authorities,  was sentenced in  March  to  five  years  in  prison.  He  was
charged with “taking advantage of the people’s liberty and democratic
rights to harm the interests of the country,” and while in custody he
reportedly sustained injuries and was denied proper medical treatment.
Tran Khai Thanh Thuy, a prominent female journalist and writer who had
been  detained in  April  2007, was tried and sentenced in  January  on
charges  of  “disturbing  social  order,”  though  she  was  immediately
released after being credited with time served.

Foreign  reporters  continued  to  be  monitored  closely,  and  their
movements  within  the  country  were  restricted.  In  several  instances
during the  year,  foreign  journalists  faced arrest  or  physical  violence
when seeking to cover sensitive topics. Le Hong Thien, a U.S. citizen and
reporter  for  the Viet Times Weekly, was placed under  house arrest in
May after covering the Olympic torch relay and the anti-China protests
associated  with  it.  He  was  interrogated  for  two  weeks  before  being
released. Also in May, Somsak Khunmi (also known by his Vietnamese
name, Nguyen Quoc Hai), a Thai citizen and journalist working for the
Japan-  and  U.S.-based  Radio  Chan  Troi  Moi,  was  sentenced  to  nine
months  in  prison  on  terrorism  charges,  after  distributing  literature
calling  for  peaceful  democratic  change.  In  September,  police  briefly
detained and beat Associated Press correspondent Ben Stocking while he
attempted to cover peaceful protests by Catholic groups over confiscated
land.

There is only one national television station in the country, state-owned
Vietnam  Television,  although  cable  services  do  carry  some  foreign
channels. Vietnam launched its first telecommunications satellite in April
2008, indicating that  access to television, telephone service, and the
internet may increase in rural areas in the coming years. While satellite
television is officially restricted to senior  officials, international  hotels,
and foreign businesses, many homes and businesses in urban areas have
satellite  dishes,  in  some  cases  allowing  them  access  to  foreign
programming.  Radio  is  controlled  by  the  government-run  Voice  of
Vietnam or other state entities. Though all print media outlets are owned
by or under the effective control of the CPV, government organs, or the
army, several newspapers—including Thanh Nien, Nguoi Lao Dong, and
Tuoi Tre  (owned by the Youth Union of the CPV)—have attempted to
become  financially  self-sustaining  and  end  their  reliance  on  state
subsidies.  Several  underground  publications  have  been  launched  in
recent years, including Tu Do Ngon Luan, To Quoc, and Tu Do Dan Chu;
they  reportedly  continue  to  circulate  despite  recent  arrests  of  staff
members. Foreign periodicals, although widely available, are sometimes
censored, and the broadcasts of stations such as Radio Free Asia are

..

2 of 3



periodically jammed.

Access to the internet is growing, especially in urban areas, and more
than 24 percent of Vietnamese reportedly had internet access at the end
of 2008. Website operators continue to use internet service providers
(ISPs) that are either publicly or semipublicly owned, like Vietnam Data
Communications,  which  is  controlled  by  the  Ministry  of  Post  and
Telecommunications and caters to nearly a third of all  internet users.
ISPs are required by law to block access to websites that the government
considers  politically  unacceptable,  though  many  foreign  news  sites
remain  accessible.  Internet  cafes  are  required  by  law  to  record  the
personal  information  and browsing activities of  users.  In  an  effort  to
tighten  government  control  over  an  increasingly  vibrant  blogosphere,
the  Ministry  of  Information  and  Communications  issued  a  decree  in
December 2008 that instructed bloggers not to discuss subjects deemed
sensitive by the government. According to the new regulations, blogging
platforms  operating  in  Vietnam  would  also  be  required  to  remove
harmful  content,  report  to  the  government  every  six  months,  and
provide information about individual bloggers as requested. It remained
unclear  at  year’s  end  whether  the  U.S.-based  firm  Yahoo!,  whose
blogging platform was used by a majority of Vietnamese bloggers, would
be required to comply. Ho Thi Bich Khuong, a leading internet writer who
advocated farmers’ rights, was sentenced in April 2008 to two years in
prison and three years of administrative detention for publishing reports
on foreign websites about human rights violations in Vietnam. Intellasia,
an online news and investment site whose offices were raided in 2007,
continues to operate from outside the country due to repeated threats
from authorities.

3 of 3


